Älyvalaistus tukee hyvinvointia

Älyvalaistus tukee hyvinvointia

Tietokoneen valosta neonvaloihin ja loisteputkiin – nykyihmisen elämään kuuluu hajavaloa lähes aamusta iltaan. Epäluonnollinen valo voi häiritä ihmisen sisäänrakennettua vuorokausirytmiä ja aiheuttaa unettomuutta sekä häiritä hormonitasapainoa. Fiksusti toteutettujen ja ajastettujen valaistusratkaisujen avulla voidaan kontrolloida valon haittavaikutuksia kotona ollessa. Valaistus oikein ja optimaalisesti suunniteltuna edesauttaa virkeänä pysymistä päiväsaikaan ja helpottaa nukahtamista illalla.

Valon vaikutukset

Tutkijoiden mukaan älykäs valaistus kannattaa. Valon väritaajuuksien, eli sinisen viileän valon määrän ja keltaisen lämpimän valon määrän on havaittu vaikuttavan unen määrään ja laatuun, ja sitä kautta yleiseen hyvinvointiin ja terveyteen. Valon neurologisiin vaikutuksiin keskittyvissä tutkimuksissa on saatu selville, että viileäsävyinen valo vaikuttaa aivoihin aktivoivasti, kun taas lämpimän sävyinen valo lisää aivojen luontaista melatoniinin tuotantoa, joka puolestaan edesauttaa nukahtamista.

Suuri osa laitteista joita ihmiset käyttävät, kuten mobiililaitteet, hohkaavat juuri virkistävää ja aivoja aktivoivaa viileänsävyistä valoa. Ruutujen virkistävää vaikutusta vielä tehostavat suosiotaan huimasti kasvattaneet LED-valot, jotka usein ovat sinisävyisen valon lähteitä. Tietotekniikan ruutujen ja LED-valojen yhdistelmä on häiritsevä nukahtamisen ja unen laadun kannalta.

Ongelmaan etsitään ratkaisuja: esimerkiksi valon väritaajuutta vaihtavat lamput ovat yleistymässä ja yhä useammat yritykset Ikeasta Philipsiin tuovat markkinoille tuotteita ja ratkaisuja ongelmaan. Älykkään valaistuksen avulla voidaan ohjelmoida kodin valaistusta niin, että valon taajuuden vaihto viileästä lämpimään tapahtuu automaattisesti päivän vaihtuessa iltaan. Näin melatoniinin tuotanto lisääntyy nukkumaanmenoaikaa kohden luonnollisesti automaation avustuksella.

Vältä näyttöruutujen seuraa iltaisin

Älypuhelinten, tablettien ja läppäreiden näyttöjen tuijotus ilta-aikaan on arkipäivää lähes jokaiselle. Jos kärsit uniongelmista, vähemmän aikaa näyttöruutujen seurassa voi olla se ensimmäinen toimiva askel ongelman ratkaisemiseksi. Tutkimuksien mukaan ruutujen äärestä tulisi poistua viimeistään kaksi tuntia ennen toivottua nukahtamisajankohtaa. Siirtämällä älypuhelin tai muut mobiililaitteet pois käden ulottuvilta jo hyvissä ajoin ennen iltaa rauhoittavat kehon ja mielen hyvälle levolle.

Valaistuksen suunnittelu kotona

Valaistus voidaan suunnitella palvelemaan muuttuvia vuorokaudenaikoja ja vuodenaikoja. Iltaisin voidaan välttää suoraa ylhäältä alaspäin suuntautuvaa kirkasta yleisvaloa ja sen sijaan sijoittaa kohdevaloja esimerkiksi keittiön tasojen ylle. Makuuhuoneen valaistus voidaan säätää ilta-aikaan himmeämmäksi ja lämpimämmän sävyiseksi sekä välttää suoraan silmiin osuvaa valoa. Valaistuksen säätyminen vuorokauden ajan mukaan voidaan toteuttaa kotiautomaation avulla helposti. Erilaiset valaistustilanteet voidaan tallentaa ja kutsua tarpeen mukaan, jopa vuorokauden tai vuodenajan mukaisesti.

Digisähköltä saat valaistussuunnitelmat 3D-mallinnettuna ja kotiautomaatiojärjestelmääsi liitettynä.